kosmo-medyk.pl

kosmo-medyk- zdrowie, uroda, dieta

węglowodany w diecie
Dieta

Węglowodany w diecie – paliwo dla organizmu

Jednym z podstawowych źródeł energii dla organizmu każdego człowieka są węglowodany. To cukry zbudowane z węgla, wodoru i tlenu. W artykule wyjaśnimy, jakie zalety mają jeszcze te, powstające w wyniku skomplikowanego procesu fotosyntezy, związki chemiczne. Dlaczego ich obecność w pożywieniu jest niezbędna?

Węglowodany w diecie w odpowiedniej ilości

Węglowodany mają słodki smak i łatwo rozpuszczają się w wodzie. Dzięki nim narządy wewnętrzne mogą funkcjonować prawidłowo. Trzeba jednak uważać, bo przyswajane w dużej ilości, doprowadzą do otyłości oraz nadwagi. Dlatego koniecznie należy zwracać uwagę na codzienne posiłki, w których składzie znajdują się cukry nieprzekraczające dozwolonej normy. Ich nadmiar jest więc niepożądany, ale okazuje się, że niedobór także powoduje różne poważne problemy. Jakie? Mowa np. o spadku nastroju, ogólnym zmęczeniu, senności, zaburzeniach koncentracji i słabszej pracy ludzkiego mózgu. Do tego może dojść do zakwaszenia całego organizmu. Te związki organiczne (przyswajalne i nieprzyswajalne) spełnią więc swoje zadanie, jeżeli nasza dieta będzie zbilansowana.

Jakie produkty warto spożywać?

Wiemy już, że zarówno nadmiar, jaki niedobór węglowodanów nie jest dobry. Sprawdźmy zatem, co powinno znaleźć się na kuchennym stole, aby organizm otrzymał skuteczną dawkę „paliwa”. Najbardziej polecane jest pieczywo pełnoziarniste, kasza, brązowy ryż, otręby, makarony i płatki, czyli najczęściej produkty pochodzenia zbożowego. Idealne będą także owoce i warzywa ze sporą zawartością skrobi (szczególnie rośliny strączkowe) oraz wszelkie przetwory mleczne. Należy natomiast unikać albo chociaż ograniczać spożywania różnego rodzaju słodyczy i mocno słodzonych napojów.

Zapotrzebowanie na węglowodany

Węglowodany w diecie są niezbędne (szczególnie te złożone o niskim indeksie glikemicznym). Przyczyniają się do budowy struktur komórkowych i właściwej regulacji układu pokarmowego. Trzeba jednak pamiętać o spożywaniu ich w zalecanej ilości. Posiłki muszą być wybierane tak, aby dostarczyć organizmowi optymalnej dawki energii. Poziom glukozy we krwi będzie wówczas idealny, a sylwetka pozostania zgrabna.

Na koniec warto wiedzieć, że samo zapotrzebowanie ludzkiego organizmu na węglowodany zależy od różnych czynników. Duże znaczenie ma tutaj nie tylko wiek człowieka i jego płeć, ale również aktywność fizyczna. Najwięcej tych związków chemicznych potrzebuje dorosły mężczyzna (maksymalnie 605 g dziennie), a najmniej kilkuletnie dziecko (do 235 g).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *